Het meest effectief als de doelgroep niet goed in beeld is.

Schriftelijk onderzoek heeft veel weg van online onderzoek. Het verschil is echter dat voor online onderzoek al gegevens van de respondent nodig zijn om de uitnodigingen te versturen. Voor schriftelijk onderzoek is de enige vereiste dat je weet waar de doelgroep zich bevindt. Schriftelijk onderzoek heeft daarom de voorkeur wanneer de opdrachtgever haar klanten bijvoorbeeld niet goed in beeld heeft of wanneer de doelgroep voornamelijk bestaat uit 60-plussers. De schriftelijke vragenlijsten worden na ontvangst handmatig ingevoerd in het computersysteem, zodat ze geanalyseerd kunnen worden.

Thuis of op locatie
Er zijn twee verschillende manieren om schriftelijk onderzoek uit te voeren. Het is mogelijk de vragenlijsten uit te delen of per post op te sturen en de respondent te vragen of hij deze thuis in wil vullen en op te sturen. De andere opties is datde enquêteur vraagt of de vragenlijst ter plekke ingevuld kan worden. Wanneer gevraagd wordt de vragenlijst thuis in te vullen, heeft dit als voordeel dat alleen de meest gemotiveerde respondenten deelnemen aan het onderzoek.  Dit zorgt echter wel voor hoge portokosten en vaak een relatief lage respons. Wanneer respondenten gevraagd worden om de vragenlijst ter plekke in te vullen, levert dit een hoge respons op, maar bestaat de kans dat de vragenlijst gehaast en onnauwkeurig ingevuld wordt.

Langere vragenlijsten
Groot voordeel van schriftelijk onderzoek is de mogelijkheid langere vragenlijsten op te stellen. Respondenten zijn sneller geneigd af te haken in online onderzoek dan wanneer ze deelnemen aan schriftelijk onderzoek. Het is wel lastig zogenoemde “routing” aan te brengen in de vragenlijst, omdat het niet mogelijk is te controleren welke vragen de respondent wel of niet te zien krijgt. Het is daarom belangrijk een goede en duidelijke instructies te vermelden in de vragenlijst. Omdat bijsturen op de respons bij schriftelijk onderzoek moeilijk is, is het altijd van belang voldoende formulieren uit te delen. Een duidelijke vragenlijst met een goede introductie draagt bij aan een goede respons.. Wanneer respondenten gevraagd wordt om de vragenlijst thuis in te vullen, wordt een antwoordenveloppe meegegeven. Je maakt het de respondent op deze manier zo makkelijk mogelijk om de vragenlijst terug te sturen.

Offerte voor schriftelijk onderzoek
Wilt u schriftelijk onderzoek uitvoeren? Laat het onderzoek dan uitvoeren door een extern onderzoeksbureau. Zij stellen een goede vragenlijst op met duidelijke instructies en zorgen dat de resultaten snel en efficiënt ingevoerd worden voor rapportage.